Oxidatiestabiliteit en vervuiling in uw dieseltank
Wat is oxidatiestabiliteit?
Oxidatiestabiliteit kun je vergelijken met de houdbaarheid van een product. Wanneer de houdbaarheid afneemt dan neemt ook de kwaliteit af met een rottingsproces tot gevolg.
Veroudering brandstof?
Zodra de stabiliteit van een product afneemt neemt ook de kwaliteit van een product af. Bij brandstof komt dit vooral door de bijmenging van Fame. De houdbaarheid van Fame is enkele dagen tot enkele weken. Onderzoeken hebben dit al veelvuldig vastgesteld.
Kunnen er calamiteiten ontstaan door veroudering?
Door de degradatie van de kwaliteit ontstaat er plak en gomvorming. Hierdoor kun je calamiteiten krijgen met de brandstofpomp of de verstuivers. Maar ook filters kunnen verstopt raken.
Wat beïnvloedt de oxidatiestabiliteit?
Water, warmte, zuurstof en verouderde dieselbrandstof. Water, aanwezig in de lucht en door temperatuurverschillen ontstaat er condens in de tank. Warmte, door de zon maar ook retourbrandstof zorgt voor opwarming van de brandstof in de tank. Zuurstof, een tank zuigt lucht aan bij verbruik van brandstof. Maar ook bij het verpompen komt de brandstof in aanraking met zuurstof. Verouderde dieselbrandstof, zodra hier verse brandstof bijkomt neemt de stabiliteit gelijk af. Kleine of grote doorstroming maakt daarbij niet uit. Een tank gaat immers nooit voor 100% leeg er blijft altijd brandstof achter.
Vergelijk het met een glasmelk. Melk in een schoonglas smaakt beter dan melk uit een vervuild glas. De kwaliteit van melk in een schoonglas blijft langer goed. Bij brandstof is dit niet anders.
Wat moeten we doen om de stabiliteit te verhogen of zolang mogelijk hoog te houden zodat de kwaliteit goed blijft?
Zorg ervoor dat uw tank zo proper mogelijk blijft. Door de toevoeging van een langwerkende antioxidant blijft de brandstof veel langer stabiel. Veel langer is maanden tot 1 jaar.
Na controle blijkt dat de oxidatiestabiliteit te laag is. Wat moeten we doen?
Het beste is alles schoonmaken en de brandstof vervangen. Maar het is ook mogelijk om een antioxidant toe te voegen zodat de stabiliteit weer volgens specificatie is. Let wel de kwaliteit blijft op niveau van wat het is na doseren antioxidant.
Hoe komt vervuiling in de tank?
Wordt er vervuilde brandstof geleverd? Nee er wordt geen vervuilde brandstof geleverd. Volgens specificatie mag er 24mg/kg vervuiling in de brandstof zitten. In de praktijk is dit meestal veel lager. Voor de mens is dit zelfs niet zichtbaar.
Vervuiling kan komen door het ademen van een tank.
Op het moment dat er brandstof uitgaat wordt de tank gevuld met lucht. In de lucht zitten tal van deeltjes. Regent het dan zitten er deeltjes water in. Kom er warme Sahara wind naar ons land dan zit er zand in. Zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Vervuiling kan ook ontstaan door micro-organisme.
Door vermenigvuldiging ontstaat er vervuiling.
Oxidatieresidu is qua volume aan vervuiling wel de meest voorkomende vervuiler van uw tank.
Wat kunnen we doen om deze vervuiling te voorkomen.
Oxidatieresidu kun je voorkomen door de brandstof tijdig te additiveren met een langwerkende antioxidant. Deze is verkrijgbaar bij ALV.
Is brandstof voor u belangrijk??
Neem dan regelmatig een brandstofstaal en laat deze analyseren. Zo krijgt u inzicht in de kwaliteit en stabiliteit van uw brandstof.
De analyse voeren we uit in een gespecialiseerd labo, hierna krijgt u een leesbaar en begrijpelijk analyseverslag. Is het nodig dan adviseren wij wat je het best kunt doen. Is alles goed dan bent u goed bezig!!
Laat het ons weten als u ook gebruik wenst te maken van deze faciliteiten en wij brengen u vrijblijvend in contact.
Heeft u vragen? Mail ze ons en wij zoeken het antwoord erbij.